PED voor het eerst gedetecteerd in België

DGZ Persbericht:

Drongen, 29 januari 2015

PED voor het eerst gedetecteerd in België

Begin deze week is een eerste geval van PED bevestigd in België. Het virus werd gedetecteerd op een vleesvarkensbedrijf in het zuiden van de provincie Henegouwen waar diarree voorkwam bij de varkens. De insleep is er vermoedelijk gebeurd via besmet transport. Aangezien er geen sprake is van sterfte, is er een sterk vermoeden dat het om een milde variant gaat. De onderzoeken om dit te bevestigen zijn nog lopende.

Ook in onze buurlanden werd eerder al melding gemaakt van PED op meerdere bedrijven. Hier ging het telkens om de milde variant. In Oekraïne daarentegen is de agressieve variant ondertussen reeds meermaals gedetecteerd.

PED kenmerkt zich vooral door waterige diarree die kan voorkomen bij alle leeftijden. In ernstige gevallen, voornamelijk bij de agressieve variant, kan er sterfte optreden, die bij de zuigende biggen kan oplopen tot meer dan 80%.

Wanneer u het vermoeden hebt dat PED aanwezig is op een bedrijf, is het sterk aangeraden verder onderzoek uit te voeren. Autopsie van pas gestorven of pas geëuthanaseerde dieren kan al een sterke aanwijzing geven. Uitsluitsel kan verkregen worden door middel van PCR-onderzoek op darminhoud of mest.

We volgen de situatie op de voet en houden u op de hoogte. De meest actuele informatie evenals meer info over de ziekte en de aanpak ervan, kan u steeds terugvinden op de website van DGZ (www.dgz.be).

Contactgegevens

Hebt u vragen over PED en bioveiligheid? Neem dan eerst contact op met uw dierenarts. Bij verdere vragen kan u ook terecht bij DGZ op tel. 078 05 05 23 of e-mail Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien..

Maatschappelijke zetel
Administratie