Open Monumentendag - Duizenden milieuvergunningen vervallen - Besmettelijke ziekten

Opgelet: Duizenden milieuvergunningen vervallen. Vraag voor 1 september 2015 vernieuwing aan! Heeft uw bedrijf nog een oude exploitatievergunning afgeleverd door het ARAB? Dan moet u meteen in actie schieten. Deze vergunningen vervallen namelijk allemaal op 1 september 2016.

Lees deze nieuwsbrief online »

Bezoek het Paardenloket op Open Monumentendag
Historische site Groenendaal – Stel uw vragen – Ponystand - Gratis foto's,...

Omdat het Vlaams Paardenloket voornamelijk via e-mail en telefoon werkt, komen er relatief weinig bezoekers op ons kantoor langs. Jammer misschien, want onze organisatie is momenteel gevestigd in één van Vlaanderens mooiste historische gebouwen: een witte vierkantshoeve die ooit deel uitmaakte van de 14de eeuwse priorij van Groenendaal.

Op 13 september 2015, kan u tussen 10u. en 17u. uitzonderlijk een bezoekje brengen aan onze kantoren. Op die dag neemt het Paardenloket, samen met heel wat andere in Groenendaal gevestigde organisaties, deel aan Open Monumentendag.
Bovendien helpen wij u die dag persoonlijk verder met al uw vragen over paardenhouderij en voorzien we een leuke pony- en fotostand op het grasveld voor onze kantoren (ism Wanna B Puur).

Heeft uw bedrijf nog een oude exploitatievergunning afgeleverd door het ARAB? Dan moet u meteen in actie schieten. Deze vergunningen vervallen namelijk allemaal op 1 september 2016. Om uw
, door die milieuvergunning vergunde, activiteiten onafgebroken verder uit te kunnen voeren, dient u nog in augustus 2015 een hernieuwingsaanvraag te doen bij uw gemeente.
Dit geldt uiteraard enkel indien u (nog steeds)
activiteiten uitvoert waarvoor een milieuvergunning vereist is.

Weet u niet of uw vergunning vervalt op 1 september 2016, bent u niet zeker dat uw activiteiten vergunningsplichtig zijn, of dient u een vernieuwingsaanvraag te doen? Neem dan meteen contact op met uw gemeente.

» Klik hier voor meer info.

Drie besmettelijke ziekten steken de kop op.

Deze maand ontvingen we een aantal berichten omtrent besmettelijke ziekten die dodelijk zijn voor paarden. Er is zeker geen reden om ongerust te zijn. Maar aangezien alertheid nooit kwaad kan, geven we u hier toch graag een overzichtje mee.

Infectieuze anemie in Duitsland
In Duitsland werd bij vijf paarden Equine infectieuze anemie (EIA), soms ook moeraskoorts genoemd, vastgesteld. Er bestaat geen efficiënte behandeling of vaccin tegen dit virus. Alle besmette dieren worden geëuthanaseerd zodat de ziekte zich niet verder kan verspreiden.

In België werden momenteel nog geen gevallen vastgesteld. De laatste uitbraak in ons land dateert van 2012. Toen werden vier stallen in de provincie Luik getroffen.

Rundertuberculose in Limburg
In de provincie Limburg (Meeuwen) deed zich een uitbraak van rundertuberculose voor op een melkveestal. Alle aanwezige dieren werden er geëuthanaseerd.
Ook paarden en mensen kunnen aangetast worden, maar enkel via direct contact met de besmette runderen. Paardenhouders uit deze regio wiens paarden niet in direct contact gekomen zijn met de runderen in kwestie, dienen zich dus geen zorgen te maken. Het risico op besmetting van hun paarden is miniem.

» Klik hier voor meer info.

Teek besmet paard in Roeselare met piroplasmose
In Roeselare werd piroplasmose vastgesteld bij een 9-jarige ruin. Dit is een parasitaire ziekte die de rode bloedcellen aantast en overgedragen wordt via besmette teken. Paarden kunnen er ernstig ziek van worden en zelfs sterven indien ze niet tijdig de nodige diergeneeskundige zorg krijgen.
De tekenbesmetting die piroplasmose kan veroorzaken, komt niet enorm vaak voor in België, maar is de laatste jaren wel in opmars. Ter preventie kan u uw paarden periodiek controleren en/of gebruik maken van tekenspray.

BEKIJK OOK ZEKER
Reportage "Plaats voor de groeiende paardensector in het Vlaamse landschap"
Sinds kort kan u op ons Youtube-kanaal een gloednieuwe reportage van PlattelandsTV bekijken. Deze bespreekt succes van de paardensector, de plaats die deze inneemt in het Vlaamse landschap
» Bekijk de reportage.

Recente omzendbrief rond identificatie
» Klik hier voor de omzendbrief.

Brochure: De vijf geboden bij de aankoop van een paard
Enkele jaren geleden publiceerde het Vlaams Paardenloket een brochure met vijf belangrijke tips voor mensen die een paard willen (ver-)kopen. Deze brochure kan u nog altijd downloaden op onze website.
» Klik hier voor de brochure.

© Foto's (van boven naar beneden): Vlaams Paardenloket|Kaboompics | BruceBlaus - Wikimedia Commons| Cheroney Holtman  - CJH fotografie |© I, Accipiter via Wikimedia Commons | Vlaams Paardenloket | FAVV | Vlaams Paardenloket - KVM

vzw Vlaams Paardenloket   |   Duboislaan 2; 1560 Hoeilaart
T 02 658 09 50   |   F 02 658 09 51